Second opinion

Woensdagochtend moest ik langs het ziekenhuis voor een second opinion. Ik heb even getwijfeld of ik dit op mijn blog wilde zetten, maar mijn blog is persoonlijk en dit betrof een onderzoek dat mij de afgelopen weken heel erg bezig gehouden heeft, dus ik wil het graag delen.

Een niche?!

In november bracht ik een bezoekje aan de gynaecoloog, vanwege wat vage pijnklachten in mijn onderbuik die samen leken te hangen met mijn cyclus en een minder regelmatige cyclus dan voor mijn zwangerschap (wat vanwege de borstvoeding die ik nog steeds geef best normaal is, maar gewoon niet goed voelde). Ik wilde een check-up, zo herkende ik mijn lichaam niet. De gynaecoloog zag een zogenaamde niche in mijn baarmoeder, ontstaan door de keizersnede. Er is nog vrij weinig bekend over niches en ook mijn gynaecoloog wist hier weinig van.

Ik kreeg een doorverwijzing naar een ander ziekenhuis, naar een gynaecoloog die verschillende studies naar niches op zijn naam heeft staan. Een gynaecoloog met een paar weken wachttijd, weken met veel onzekerheid bij Joost en mij. Mijn toekomstbeeld heeft de afgelopen vijf weken op losse schroeven gestaan en ik heb veel tranen gelaten. Was mijn baarmoeder ‘stuk’? Kon ik nog wel zwanger worden? En blijven?

Olivia onverwachts enig kind?

Olivia maakt momenteel grote ontwikkelingen door, ze praat de oren van ons hoofd en loopt bijna. Het baby is er nu echt af. En dat is niet erg, het is de bedoeling dat kindjes groter worden. En elke fase is leuk. Maar nu even niet, vond ik. Ik vond het heel erg moeilijk om te zien hoe ze zo snel groot werd opeens, hoe we de babytijd achter ons laten. Wat als een tweede kindje ons niet gegeven is? Dan maak ik dit nooit meer mee!

Ik weet het: we verkeren in een luxepositie, want we hebben al een gezond kindje, maar toch: mijn zwangerschap heb ik nooit meegemaakt met het idee dat het mijn enige zwangerschap zou zijn. Olivia’s babytijd was geweldig en de babytijd van een tweede kindje zou ook weer geweldig zijn. De kinderwagen kochten we expres in een uniseks kleur, want wat als de tweede jongetje is? De gynaecoloog liet begin november mijn wereld even stilstaan. Wat zeg ik: instorten. Ik had geen zin in de feestdagen, het begin van een nieuw jaar kon me gestolen worden, want: waar waren we aan toe?

Een kleine niche!

Gelukkig had de gynaecoloog waar ik naar doorverwezen ben afgelopen woensdag een gaatje. Op van de zenuwen vertrokken Joost, Olivia en ik dus woensdagochtend richting het ziekenhuis. Mijn niche valt mee! Eigenlijk is hij van minimaal formaat en leek hij bij de controle in november waarschijnlijk groter door mijn naderende eisprong. Dan heb je blijkbaar sowieso vocht in je baarmoeder. Deze gynaecoloog heeft alles voor ons getekend en uitgelegd en op het hart gedrukt dat dit formaat niche geen invloed mag/kan hebben op een nieuwe zwangerschap. Hooguit op de bevalling, omdat er bij weeën meer druk op het litteken in de baarmoeder komt. Maar ja, daarom moet je na een keizersnede sowieso bevallen onder medische indicatie.

Niches als trendnaam

Om dit verhaal niet te lang te maken: mijn baarmoeder is niet ‘stuk’. Een niche is soort ‘trendnaam’ voor littekens in de baarmoeder na een keizersnede, die niet meer even recht en strak zijn als ze oorspronkelijk gehecht zijn. Volgens deze gynaecoloog heeft bijna elke vrouw die een keizersnede gehad heeft, een niche. De laatste jaren wordt meer op niches gelet en omdat er ernstige gevallen (waarbij de baarmoeder bijvoorbeeld met de blaas is vergroeid of in de buikholte ‘hangt’) bestaan, wordt bij het gebruik van de naam ‘niche’ vaak onnodige paniek gezaaid. Die ernstige gevallen zijn van invloed op een volgende zwangerschap. En natuurlijk, juist die gevallen vind je op internet. Die gevallen heb ik gegoogled (dom!) na mijn gynaecologenbezoek in november. Die gevallen hebben me bij de pakken neer laten zitten. Onterecht blijkt nu, maar ja: ik ben nu eenmaal iemand die meteen van een worst-case-scenario uit gaat, helaas. Aan de andere kant: het is ook niet niks als je opeens te horen krijgt dat opnieuw zwanger worden moeilijk kan zijn en je baarmoeder misschien eerst operatief hersteld moet worden.

Overigens zijn mijn pijnklachten minimaal en ondervind ik verder geen ongemak van de niche, een herstellende operatie is dus niet aan de orde. De gevolgen van een niche verschillen per vrouw, net zoals alles in het vrouwelijk lichaam eigenlijk: niet elke reactie op hormonen is hetzelfde, niet elke zwangerschap is hetzelfde en een eerste bevalling zegt niets over een tweede bevalling. Niet dat een tweede bevalling hier al aan de orde is: het onderzoek stond los van een eventueel tweede zwangerschap. Ik voelde me gewoon niet op mijn gemak bij het ‘gedrag’ van mijn lichaam en ben, ondanks de weken van onzekerheid, blij dat ik aan de bel getrokken heb. En dankbaar dat alles in orde is. Heel erg dankbaar.